
Een belangrijk doel binnen online marketing, is het verzamelen van leads. Met Meta Lead Ads kan je eenvoudig leads genereren via Facebook en Instagram. Laat mensen zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief, of bied gratis content (bijvoorbeeld een e-book) aan in ruil voor het achterlaten van contactgegevens. Met de gegevens die je van deze leads krijgt kan jij vervolgens aan de slag om je product of dienst te verkopen. Hier zijn 5 redenen waarom je Meta Lead Ads moet proberen als je wilt adverteren op Facebook of Instagram.
1. Lead ads zijn laagdrempelig
Meta Lead Ads maken het super makkelijk voor mensen om hun gegevens achter te laten. Als iemand op je Facebook advertentie klikt, verschijnt er een formulier dat al ingevuld is met hun naam, e-mailadres en telefoonnummer. Deze gegevens zijn immers bij Meta al bekend. De gebruiker hoeft dus bijna niets zelf te doen. Dit maakt de kans groter dat ze hun informatie met jou delen.
2. Kostenefficiënt
Mensen hoeven na het klikken op jouw advertentie het platform (Facebook of Instagram) niet te verlaten, en de vereiste gegevens voor het versturen van het formulier zijn meestal al ingevuld. Dit gemak leidt vaak tot een lagere CPL (Cost Per Lead) dan bij een traditionele campagne.
Omdat gebruikers het platform niet verlaten is het ook niet nodig om een aparte landingspagina op te (laten) zetten en deze te optimaliseren. Daarnaast is er geen technische kennis nodig voor het verzamelen van de leads. Deze worden in het Leadscentrum op een overzichtelijke manier bijgehouden en zijn gemakkelijk te bekijken, kwalificeren en te exporteren.
Doordat je enorm veel data verzamelt via Facebook kan je na een tijdje je targeting analyseren en eventueel bijstellen. Merk je dat 80% van jouw leads vrouwen tussen de 30 en 40 jaar oud zijn, dan kan je jouw beschikbare budget meer op deze doelgroep inzetten om zo het maximale resultaat uit de campagne te halen.
3. De juiste mensen bereiken
Het promoten van jouw dienst, bedrijf of product kan wel eens aanvoelen als schieten met hagel. Niet met Meta! Meta geeft je enorme mogelijkheden om precies de juiste mensen te bereiken. Je kunt advertenties laten zien aan mensen op basis van onder andere hun leeftijd, interesses of gedrag. Zo komt jouw boodschap precies terecht bij de mensen die echt interesse hebben in jouw product of dienst. En om nog maar even terug te komen op de kosten: Hoe hoger de kwaliteit van de leads, hoe meer waarde je uit je advertentiebudget haalt.
4. Dynamische leadformulieren
Ga je Leads genereren met Facebook of Instagram, dan biedt Meta de mogelijkheid dynamische formulieren in te zetten. De antwoorden die een gebruiker geeft op vragen in jouw formulier zijn van invloed op het vervolg dat hij te zien krijgt. Zo kan je leads eruit filteren die niet aan jouw wensen voldoen, en er voor kiezen om leads met verschillende antwoorden naar een specifieke landingspagina te verwijzen, om op die manier conversies te stimuleren. Dat kan door middel van een korte vraag, een meerkeuzevraag, maar ook conditionele vragen. Via een CSV bestand upload je de mogelijke antwoorden in je campagne. Zie de afbeelding hieronder.

Een voorbeeld: Voor een webshop starten we een campagne en we willen graag weten waar de klant naar op zoek is. Vraag 1 is bijvoorbeeld: Ben je op zoek naar een broek of handschoenen? Een tweede vraag is: Naar welke kleur ben je op zoek? Is op de eerste vraag “Broek” als antwoord gegeven, dan kan bij vraag 2 alleen nog maar keuze gemaakt worden tussen “Blauw” en “Zwart”. “Rood” en “Groen” vallen af, want dit zijn geen bestaande combinaties met de broek.
Op deze manier kan jij je bezoeker precies naar de juiste plek leiden. Door het gebruik van de dynamische formulieren kunnen de kosten per lead stijgen. In ruil daarvoor is de kwaliteit van de leads vaak hoger.
5. Look-a-like doelgroepen
Van de mensen die jouw Lead Ad formulier invullen, weet je dat ze geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. Heb je genoeg leads verzameld? Dan kan je met deze gegevens verder aan de slag om mensen te bereiken die lijken op de mensen die een formulier hebben ingevuld. Een zogenaamde look-a-like doelgroep vergroot de kans dat je relevante leads verzamelt. Nog een voordeel: je CPL (Cost per Lead) daalt hierdoor vaak.
De look-a-like doelgroep breng je niet alleen je Lead campagne naar een volgend niveau, je kan de doelgroep natuurlijk ook inzetten voor andere campagnes.
Zijn er dan geen nadelen?
“Elk voordeel heb ze nadeel” zou Johan Cruijff zeggen. Ook in het geval van Lead Ads is dat zo. Omdat bezoekers op het Meta platform blijven, bezoeken ze niet jouw website en kan je de lead dus geen kennis laten maken met de rest van jouw aanbod. Datzelfde geldt ook voor je branding. Er is weinig ruimte voor meer informatie over jouw bedrijf.
Het gemak waarmee een formulier kan worden verstuurd betekent ook dat de kwaliteit van de leads niet altijd even hoog is. Door vragen toe te voegen of dynamische formulieren te gebruiken kun je dit ondervangen, maar daarmee maak je het de gebruiker niet makkelijker, met minder leads tot gevolg. Als adverteerder moet je dus een afweging maken tussen kwaliteit en kwantiteit.
De resultaten van de Lead Ad-campagnes verrassen ons iedere keer weer. Of we ze nu inzetten voor het inschrijven voor een e-mailnieuwsbrief, het downloaden van gratis e-books of voor de verkoop van appartementen: we boeken steeds resultaat.
Leads genereren?
We staan klaar om je te helpen met een Lead ad campagne via Meta. Stuur ons een berichtje of bel. We bespreken graag de mogelijkheden.